fbpx

Datagedreven verkopen – Hoe maximaliseer je het aantal verkopen?

 In Datagedreven werken, Sales
Leestijd: 3 minutenHet is geen geheim dat het meer tijd en energie kost om producten aan prospects te verkopen, in plaats van aan huidige klanten. De kans om (nieuwe) producten aan bestaande klanten te verkopen is tot 14x hoger. Op welke manier kan Business Intelligence bijdragen aan de stijging van het aantal verkopen?

Datagedreven organisaties

Anno 2019 draait alles om getallen. Niet voor niets dat binnen iedere branche begrippen als ‘big data’ en ‘analytics’ steeds bekender en populairder worden. Door de inzet hiervan kunnen onder andere beslissingen beter worden onderbouwd en gemakkelijker en sneller worden genomen.

Business Intelligence in de sales

Door de inzet van Business Intelligence op de sales afdeling, zal het salesteam meer en beter inzicht krijgen in wat de huidige klanten op dit moment afnemen. En misschien nog wel belangrijker: wat nemen ze niet af?

Het volgen van de verkoopgegevens van de klant geeft unieke inzichten. Het geeft de afnamen per klant weer, omzet, marge, en toont de mogelijkheden voor up-/cross-selling.

Hiermee creëert u een completer beeld van uw klanten. Dit geeft uw accountmanagers de mogelijkheid om beter voorbereid klantafspraken binnen te stappen, om vragen te beantwoorden, nieuwe producten te verkopen, afnamen in het verleden te bespreken en overige mogelijkheden te bespreken. Door het uitgebreide inzicht bent u in staat beter in te spelen op de behoeften van de klant.

Inzicht in uw eigen salesteam

Naast de uitgebreide mogelijkheden om inzicht te creëren in de klanten, is het ook mogelijk om dit te combineren met inzicht in uw eigen accountmanagers. U kunt bijvoorbeeld omzet en marge per accountmanager afzetten tegen een target. Dit kan bijdragen aan het halen van targets en het verhogen van het aantal verkopen.

Voorbeeld overzicht accountmanagers

business-intelligence-sales-accountmanagers

Overzicht voor accountmanager ‘Blom’

Eén bron

Doordat informatie verspreid staat over verschillende systemen is het moeilijk om één overzicht te krijgen. Hierdoor worden de meeste interessante inzichten misgelopen.

Door de inzet van Business Intelligence worden al deze softwaresystemen gekoppeld in een BI-tool (in ons geval Microsoft Power BI). Vanuit hier kunnen bedrijfsspecifieke rapportages ontworpen worden, aan de hand van de wensen van de organisatie.

Op deze manier heeft u, maar ook uw accountmanagers, altijd de meest actuele informatie bij de hand. De ontwikkelde rapportages zijn namelijk 24/7 beschikbaar, op ieder device. Dus nog even snel wat checken voordat u een gesprek binnen stapt? Geen probleem!

Ook starten met Business Intelligence?

We komen graag vrijblijvend bij u langs om u meer te vertellen over de inzet van Business Intelligence en de mogelijkheden voor uw organisatie. Mail of bel ons voor het maken van een afspraak. Zelf al een van onze Sales & Marge demo’s bekijken? Klik hier!

Recent Posts

Leave a Comment

business-intelligence-in-de-transport-en-logistiek